Emo i tights og turnsko

Min generasjon ler jevnt over av emoene. Se for eksempel denne posten. Det er ikke pent av oss. Kanskje det er fordi vi er ironigenerasjonen. Og kanskje, som vi sier på Hedmarken, kænskje kua ha glømt at hu ha vøri kælv.

Så la oss ta en kikk på damen i speilet (de av oss som refereres til som damer heretter. Sukk). Jeg har nemlig holdt på med en massiv opprydning og funnet min egen samling av brev mottatt i tenårene. Jeg skal ikke henge ut noen, så slapp av. Eller stay cool !!!!!!!!!!, som vi ville sagt i 1992. Jeg vil bare si at vi kanskje var bittelitt emo selv. Ikke at vi drev med så mye fysisk selvskading, og klærne våre var heller fargerike. Selv mente jeg i lengre tid at det var kult å ha på seg to forskjellige turnsko, storblomstrete tights i pastellfarger, og dongerijakke med liksomtegneseriestriper sydd på kryss og tvers over rygg og ermer. Jo flere farger, jo bedre.

Men vi dyrket hjertesmerte og ulykkelig kjærlighet. Noen av oss ble rett og slett litt overrasket da vi havnet i summa summarum velfungerende voksne kjærlighetsforhold. Nå skjønner jeg jo at denne posten kunne blitt riktig så morsom dersom jeg siterte noen av brevene jeg fikk i perioden 1990-1996, men så slem er jeg ikke. Jeg kunne ha hengt ut meg selv og publisert diktet Du som stal sjela mi, men jeg tror min samling av egenproduserte dikt har vandret heden i en tidligere ryddeprosess, uten at det er et tap for verdenslitteraturen.

Og apropos dikt. Min yndlingsdikter i ungdomstiden var Emily Dickinson (Heart, we will forget him! You and I, tonight). Om jeg må velge én enkelt yndlingsdikter i dag tror jeg nesten jeg lander på Wildenvey (… hver gang gleden over livet var meg sterk og nær og ny). Jeg tror ikke jeg er den eneste som er tolv hakk lykkeligere som voksen enn som tenåring. 

Og om du er en fortvilet emo som har lest helt hit: livet blir bedre med åra! Jeg lover. Stol på ei dame som har gått i to forskjellige turnsko.

Explore posts in the same categories: nostalgi, trivielt

11 kommentarer den “Emo i tights og turnsko”

  1. lotten Says:

    Haha, jeg tror du er inne på noe.
    Jeg var også stor Dickinson-fan, og jammen spiller du min hemmelige kjæreste fra fjortistiden;) Mener å huske det var svært opprivende de gangene dette mesterverker tapte for Bon Jovi på Dial MTV..

  2. Marion Says:

    Axl Rose? 😉

    Ja, det er noe med Emily Dickinson og tenåringsjenter. Vi hadde bare NRK og etterhvert TV2, så jeg har åpenbart gått glipp av noe. Men ikke Bon Jovi. Jeg tror jeg kan det meste han lagde før 2000 utenat fremdeles.

  3. stiftet Says:

    Vi har väl alla varit emo i en tid vårt liv. The Cure är väl ett lysande exempel på emotionell och övespänd musik (som dessutom har varat i flera emogeneratioener), bob hund en annan. Det som fascinerar mig med dagens små emosar är att det har blivit en tydlig trend. Det är fint att var ledsen och sår. Om man vill läsa den ultimata emoromanen kan jag rekomendera «Den unge Werter» snacka om boka som skapade masshysteri. Man var ganska emo för två hundra år sedan också! 😀

  4. Marion Says:

    Hej, stiftet! Jeg har ikke lest Unge Werters lidelser, det er kanskje på tide 🙂 Vi hadde om den i tysktimene på gymnaset.

    Tror du noe av grunnen til at det å være emo er en trend er at dagens ungdom har tilgang på internett; de kan nå mange og være en del av et stort fellesskap på en måte vi ikke kunne?

  5. stiftet Says:

    Tja tidsanden är ju nu sådan, men internet har naturligtvis betydelse. Man lättare höra ny musik och man kan prata med flera om det som man är intresserad av. Fashionbloggning är ju väldigt stort, och just emo verkar vara det hottaste just nu. Många tjejer som söker på emofrisyrer, jag får ofta sökträff på min sida med just emo-frisyr. 🙂

  6. Marion Says:

    Hvor er din side, da? Går ikke an å trykke på navnet ditt.

  7. Victoria Says:

    Men Marion! Det het da VIDEREGÅENDE da vi gikk på skolen 😉 «Gymnas», du liksom.
    Jeg er veldig, veldig glad for at jeg ikke lenger er 16.
    Det var rett og slett bare fryktelig slitsomt.

  8. Marion Says:

    Jeg prøver bare å være litt leservennlig! Litt samskandinavisk 🙂

    Og er ellers enig i at det var slitsomt.


Legg igjen en kommentar

